Natten när Ebbe kom

Ok här kommer samman fattningen av det bästa som hänt oss. Varnar kännsliga läsare för saker som kanske är "to much information".

Fredagen den 5e mars hade vi tid för ställiningstagande på spec mvc. Dom skulle avgöra om jag kunde gå några dagar till eller om dom skulle starta det hela. Jag hade då gått tio dagar över. Johannes hämtade mig hemma för att åka och äta lunch. Efter det åkte vi till lasarettet. Vi hade tid 14.30. Men som vanligt fick vi vänta. 15.30 kom vi in. Läkeren sa att dom skulle kolla med ultraljud hur bebisen mådde. Hmm, lite för lite fostervatten tycker jag sa hon. Hon gick för att konsultera en annan läkare, men kom tillbaka lika snabbt. Vi sätter igång det här. Ok sa jag när. Nu sa läkaren. Öh, jag har inga grejer med mej.

Vi blev inskrivna och dom satte en ballongkateter på mig. Det är en liten ballong som dom lägger i livmoder etappen, sen fyller dom den med vätska. Det gör att man öppnar sig lite så att dom kan ta hål på hinnorna. Var ganska smärtfritt. Johannes åkte hem och hämtade sakerna som jag ville ha. Läkarna sa att en igångsättning kunde ta tid. Så vi kunde ställa in oss på att det kanske inte skulle bli bebis före lör kväll. Oh my god. Vad långt. Klockan var nu 17.15 på fredag eftermiddag.

21.15 säger BM att jag är tillräckligt öppen för att dom ska kunna ta hinnorna. Upp till förlossningen. Hej då avd37.
Nu knyter det sig i magen på mig. Och det är ingen värk, nej det går upp för mig att vi ska ju för fan ha barn. Shit och det är snart. Och dom kommer säkert sticka mig med massa nålar också.

Väl uppe på förlossningen får vi träffa vår barmorska vars hemadress verkar vara Helvetes stigen 666. Hon började med att fråga vad vi gjorde där. Ok trodde jag skulle föda barn men det här kanske är ortopeden? suck. Men efter ett tag visar det sig att hon är suverän. Snäll och proffsig. Hon tog hål på hinnorna. Och där har vi startskottet. Klockan var nu 22.00. Värkarna kom som ett brev på posten.

Envis som jag är tackade jag nej till smärtlindring. Försökte titta på Dödligt vapen 4. Gick inge vidare. Sa att jag kanske skulle prova något mot smärtan i alla fall. Tog varma kuddar på ryggen. Hjälpte faktiskt lite. Var lite skeptisk först. Men nu går det fort. Värkarna blir värre och värre på kort tid. Snart hade jag ingen paus. Johannes tycker jag ska ta epidural. Men jag tar lustgas. Hjälper inte tycker jag. Börjar kräkas. Johannes provar lustgasen. Han börjag skratta och jag frågar vad fan han skrattar åt. Hi hi vet inte får han fram. Tur att nån har kul.

Klockan 1.05 vill jag ha epidural. BM säger att hon ska ringa på narkosläkaren. Tar en evighet innan han kommer. BM blir lite nervös. Öppnar mig snabbt och nu får han komma om jag ska hinna få nån epidural. 2.00 kommer han. Han har gloria och vingar på ryggen och jag vill helgon förklara honom. Så bra är epiduralen.

Jag blir pigg och vill till och med ha något att dricka, milkshake. Värsta smärtan är borta, bara trycket kvar. Känns som att jag ska bajsa på mig. BM stoppar in handen och konstaterar att det är ett tag kvar. Jag tar det lungt och andas igenom värkana. Talar av någon anledning om för Johannes att jag tog hål i hörat på mig själv men en säkerhetsnål när jag var 12 år. Som om det skulle var likt förlossnings smärta. Iq fiskmås just då.

Johannes sjunger krokodil sången för bebisen i magen. Jag vill ge upp. Ryggen går av jag dör. Timmarna går och 05.50 tycker jag att det trycker på ordentligt. Bm säger att jag får prov krysta. Hon ska kolla om bebisens huvud rör sig när jag krystar. Det gör det. Hon säger att jag ska försöka krysta tre gånger varje värk om det går. Det klarar jag.

06.31 går solen upp över staden och Ebbe kommer ut. Han är det finaste som finns. Vidöppna ögon och skriker. 2960 gram och 48 cm lång.

Jag och Johannes är världens lyckligaste. Välkommen vår älskade och efterlängatde son.

                                                     Lustgasen och jag.

Kram


Kommentarer
Postat av: Evve och Lydia

:P:P ååå mysigt!! jag längtar efter bebis inte lika mkt till själva förlossningen!

2010-03-15 @ 08:42:53
URL: http://evelinahogberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0